Tänään minun piti lähteä aivan omatoimisesti täältä bussilla keskustaan. Ensin toisella ja sitten vaihto toiseen ja kävihän se! Kun nousin bussiin kuljettaja kysyi, kuinka vanha olen. Ei suinkaan myydäkseen minulle ehkä lastenlippua! Vaan: Tallinnassa kaikki yli 65-vuotiaat saavat matkustaa julkisilla ilmaiseksi. Ei vielä aivan ikä riittänyt!

Olen siis aika nopeasti oppinut jo ainakin linjat: ratikat 1 ja 2, trollit 6 ja 7, bussit 18, 27, 36!

Olen aika ylpeä suorituksestani. Kävin paikallisessa virastossa tilaamassa itselleni id-kortin, jota ilman täällä ei voi asioida missään. Oli aika jännä vaihteeksi olla asiakkaana suuressa virastossa. Mutta ei tullut yhtään haiku entiseen työhön. Ei, minulla on niin paljon uusia asioita ja haasteita edessä, että ei vanhat työt enää suuremmin kiinnosta.

Lisäksi kävimme ystävieni kanssa valitsemassa tulevaan ruokapöytääni laudat. Se tehdään mittatilaustyönä. Kyllä oli lautakauppias hieman ihmeissään, kun valitsin mahdollisimman oksaisia ja reikäisiä lautoja. Tarkoitus on tehdä ruokapöytä mahdollisimman vanhan näköiseksi. Kun aivan oikeata vanhaa lautaa ei löytynyt, niin täytyy soveltaa.

Järvi on taas niin kaunis ja aivan erivärinen kuin aamulla. Nyt se on jotenkin tummanpuhuvampi. Ja surffailijoita on useitakin taas viilettelemässä.

Minusta ihan tuntuu, että tulen viihtymään täällä erittäin hyvin. Alkuun on vaikeuksia, mutta ehkä niin pitääkin olla. Osaa sitten arvostaa kotia eri tavalla kunhan lopulta saan kaiken kuntoon.