Olen muuttanut pysyvästi pois Suomesta. Kelalta tuli ilmoitus, että en enää kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Mutta sieltä tuli erittäin palveluhenkisesti ohjeet kuinka minun tulee toimia päästäkseni Viron sosiaaliturvaan. Sain lomakkeet, postitin ne eteenpäin ja parin päivän kuluttua jo sain kirjeen haigekassalta. Nyt olen siis tasavertainen eestiläisten kanssa sairaanhoitopalvelujen suhteen. Minua kohdellaan täällä julkisessa terveydenhoidossa samoin perustein kuten eestiläisiäkin eläkkeensaajia!

Tulen saamaan omasta terveyskeskuksesta oman perhelääkärin. Kuinka se sitten tapahtuu, en vielä osaa sanoa. Meidän terveyskeskus on ollut suuren remontin alla ja avataan nyt keväällä. Silloin lienee viisainta mennä katsomaan paikan päälle ja kyselemään, miten nyt toimitaan.

Ymmärsin tuon kirjeen perusteella, että omavastuu noissa asioissa on aivan minimaalinen. Yksityislääkärit ovat sitten tietysti aivan eri asia. Mutta niinhän olisi minulla Suomessakin. Joutuisin turvautumaan joko terveyskeskuksen tai yksityislääkärin palveluihin. Työterveyshuoltoa kun ei eläkeläiselle enää ole.

Millä Viron valtio sitten kustantaa tällaiset palvelut? Sitä olen hartaasti miettinyt. Virossahan verotus on kaikille samansuuruinen, täällä on ns. tasaveroprosentti, joka on nyt 21 %. Oli tulot miten pienet tai suuret tahansa, aina verottaja kiskaisee sen 21 %. Suomessahan asia on toisin.

Minä en maksa kuitenkaan verojani Viroon. Minua verottaa aina Suomen valtio, koska eläkkeeni saan valtiolta. Se vaan on näin. No, en siinä menetä juurikaan puoleen tai toiseen. Melkein sama on prosentti Suomenkin verottaessa.

Ja kuinkahan on suurta Virossa tuo pimeän työn osuus? Ja mitä se on Suomessakaan? Ehkä minun ei tarv itse enää suuresti näitä asioita pohdiskella. Olen eläkkeeni ansainnut yli 40 vuoden työrupeamalla. Siitä lienee minulla nyt oikeus nauttia. Ja jos en Viroon tuo veroeuroja, niin tuonhan tänne kuitenkin muuten pienen rahavirran maksaessani tänne muut menoni kuten virolaisetkin.