olen ollut tänään.

Asuntoni entinen omistaja, aivan ihana Raissa käväísi äsken tuomassa joitakin papereita. Hänen äidinkielensä on venäjä. Mutta, meillä on monta yhteistä kieltä: venäjä, eesti, suomi ja viittomakieli. Joista Raissa puhuu parhaiten venäjää, minä suomea ja hiukka eestiä mutta kumpikin sujuvasti huidomme käsillämme ja selittämme ilmeillämme.

Viralliset paperiasiat koetan tulkata ajan kanssa, mutta päivän kuulumiset ja kissojen katselmukset saimme sujuvasti toimitettua. Raissa asuu tässä aivan kivenheiton päässä. Mutta hän kertoi kaipaavansa suuresti juuri tätä järvinäköalaa, joka minulla nyt on. Sanoin Raissalle, että muuta tähän minun kanssani asumaan. Hän nauroi siihen ja sanoi, että sitten meitä olisi kaksi naista, jotka vaan huokailisivat parvekkeella "oi kuinka kaunis tuo meidän järvi onkaan, jokaisena vuorokauden aikana, jokaisena vuoden aikana aina uusi ja kaunis...."

Hän kertoi sitten minulle, että tässä  yläkerrassa asuu kaksi ihmistä ja kissa, minun alapuolellani kaksi ihmistä ja piano. Kukaan heistä ei ole vielä minua häirinnyt. Kuinka voisikaan, kissaihmiset tai  pianon soitto...   Täällä on lattiat aika kivassa kunnossa. Ruokailuhuoneessa ja olohuoneessa täällä on vanhat puuparketit. Selliset neukkuaikaiset. Ne haluan säilyttää ihan muistona. Ovatko ne kauniit - no - muistona kuitenkin entisistä asukkaista. Aina pitää olla jotain vanhaakin. Raissa selitti minulle, että hänellä oli luonnollisesti ilusad vaibad lattialla. No niin, mutta minä kun en voi mitään mattoja laittaa. Syystä, että meidän ihanainen Aino Amalia  Ampiainen  ( = kusluikku) pissii heti maton tai vaikkapa paperinpalan päälle, jos niitä sattuu olemaan. Siis tästä tulee allergiavapaa koti! Muihin huoneisiin Raissa on laittanut uudet lattiat ja neet ovatkin ihan hyvät. Tapetteja uusitaan kunhan saadaan ensin nuo kööki- ja muut tilat kuntoon. Kunhan kotona toimii keittiö ja kylppäri niin kaikki muut tulevat perässä ja ajallaan. Olen nyt siis sisäistänyt sen, että "festina lente" kiirehdi hitaasti - kaikki järjestyy. Tässä kodissa asuu rauha ja rakkaus. Siitä olen nyt aivan varma.

Raissakin katsoessaan tuonne järvelle totesi, että jos olet väsynyt tai masentunut, mutta kun katselet järvelle, niin sielu lepää, saat rauhan.